KenniscentrumBehandelingenLeefstijl › Lichaamsbeweging › Lichaamsbeweging

Lichaamsbeweging

Lichaamsbeweging is belangrijk voor zowel lichaam als geest. Een snellere hartslag traint het hart, hijgen traint de longen, en beweging traint de spieren. Hierdoor verbeteren de hart- long- en spierconditie, waardoor iemand meer energie heeft voor activiteiten en minder snel moe of buiten adem is. Ook verhoogt een betere conditie de weerstand tegen infecties. Lichaamsbeweging verbetert de bloeddruk, het bloedsuiker en het cholesterol, wat de kans op hart- en vaatziektes verkleint. Afvallen bij overgewicht gaat makkelijker door meer te bewegen. Daarnaast worden bij sporten bepaalde stofjes aangemaakt (endorfines), waardoor je je gelukkiger voelt. Ook werkt inspanning vaak juist ontspannend en kan het helpen om opgebouwde spierspanningen (door bijvoorbeeld veel zitten, stress of irritaties) te verminderen.

Beweegadvies

Vaak is het advies om aan minimaal 30 minuten lichaamsbeweging per dag te doen. Voor een optimale gezondheid en om overgewicht te voorkomen zijn minimaal dagelijks 60 minuten ‘lichte inspanning’ of 30 minuten ‘zware inspanning’ beter.

Lichte inspanning

Het helpt om lichaamsbeweging een onderdeel te maken van het dagelijkse leven. Dit kan bijvoorbeeld door de trap te nemen in plaats van de lift, te fietsen naar het werk, de auto een stuk verder te parkeren en de rest te lopen, stretchen tijdens het televisiekijken, lopen tijdens het bellen, of een lunchwandeling te maken. Deze activiteiten vallen onder ‘lichte inspanning’.

Zware inspanning

Bij ‘zware inspanning’ gaat de hartslag snel (120 tot 180 slagen/min, afhankelijk van bijvoorbeeld de leeftijd) en gaat iemand hijgen, zoals bij sporten. Het is goed om zowel het uithoudingsvermogen, de spierkracht als de lenigheid te trainen (met één of verschillende activiteiten). Het is belangrijk sportactiviteiten rustig op te bouwen door geleidelijk de duur, intensiteit en frequentie te verhogen.

Bewegen bij actieve reuma

Bij actieve reumatische ontsteking is het vaak lastiger om te bewegen. Dit kan komen door minder energie, minder zin of omdat één of meer gewrichten die het lichaam dragen (zoals heup, knie, enkel of voetgewrichten) ontstoken zijn. Het advies is om een ontstoken gewricht niet zwaar te belasten, maar lichte inspanning kan vaak wel. Lichamelijke conditie bouwt langzaam op, maar verdwijnt snel. Het is daarom belangrijk, ook tijdens actieve ziekte, de conditie zo goed mogelijk op peil te houden (met activiteiten die wél gaan).

Lichaamsbeweging versterkt de spieren, pezen en banden rondom het gewricht. Hierdoor kan het gewricht zelf meer hebben en doet het minder snel zeer. Een ontstoken of beschadigd gewricht kan daardoor beter gecompenseerd worden, omdat er meer spier- en gewrichtsreserves zijn. Ook voor artrose, weke-delen-klachten en botontkalking is lichaamsbeweging daarom juist belangrijk.

Belangrijke tip

Lichaamsbeweging is belangrijk voor de algehele gezondheid, juist bij reuma. Iemand die een vorm van lichaamsbeweging of sport kiest die hij ‘leuk of gezellig’ vindt, houdt het makkelijker vol. Laat dus vooral eigen smaak en mogelijkheden bepalend zijn voor de keuze. In het normale dagelijkse leven kan iedereen vrij makkelijk meer lichaamsbeweging inpassen.



Deel deze pagina: